FRICA sau ANXIETATE?

Avem doua scenarii.

Primul scenariu: te plimbi prin padure. E placut, revigorant, soarele straluceste printre frunze. Dintr-o data, un sarpe apare la picioarele tale. In acel moment, experimentezi ceva. Ingheti, bataile inimii se intensifica si incepi sa transpiri (o secventa rapida, automata de reactie fiziologica). Aceasta reactie poarta numele de frica.

Al doilea scenariu: o saptamana mai tarziu, te plimbi prin acelasi loc. Vreme insorita, incantare, dar niciun sarpe. Insa, tu esti ingrijorat ca vei intalni unul. Experienta plimbarii prin padure este incarcata cu griji. Esti anxios.

Distinctia dintre cei doi termeni (frica si anxietate) este importanta, mai ales atunci cand definesti si tratezi tulburari anxioase care afecteaza multe milioane de oameni. Anxietatea, „sora geamana” a depresiei (dupa James Ballenger) este precursoarea ei. La o jumatate dintre pacientii cu tulburari anxioase reale, apare, in decurs de cinci ani, o depresie majora.

Cercetatorii, de obicei, definesc FRICA ca o stare emotionala negativa, declansata de prezenta unui stimul (sarpele) care are potentialul sa cauzeze rau, iar ANXIETATEA ca pe o stare emotionala negativa in care pericolul nu este prezent, ci anticipat. De multe ori, cele doua stari sunt confundate: cand cineva spune, de exemplu, ca ii este frica de nota pe care o va lua la un examen, ar trebui, dupa definitia de mai sus, sa spuna ca este anxios.

Daca te intrebi in ce parte a creierului simti frica sau anxietatea, raspunsul este amygdala, iar daca te intrebi de ce le le simti, raspunsul este simplu: deoarece ele i-au ajutat pe stramosii nostri sa faca fata provocarilor vietii. Problema apare cand aceste stari interfereaza cu abilitatea de a supravietui si cu dezvoltarea noastra, ceea ce inseamna ca avem de a face cu o tulburare anxioasa (aici intra fobiile, atacul de panica, stresul post-traumatic, tulburarea anxioasa generalizata). In timp ce frica joaca un rol cheie in unele tulburari de anxietate (fobie, stres post-traumatic), in altele rolul nu este semnificativ (anxietate generalizata).

In acest moment, in urma studiilor pe animale, se stie cum functioneaza sistemul limbic (sistemul care controleaza cele doua stari). Acest fapt este imbucurator deoarece permite gasirea de tratamente ce tin atat de domeniul farmaceutic cat si de domeniul psihologic. Atunci cand oamenii au trecut in zona emotiilor negative, intrebarea al carei raspuns vrei sa-l gasesti este cum sa faci sa ii aduci in zona pozitiva. Pentru unii pot fi de folos medicamentele, pentru altii miscarea, iar pentru altii suportul social.

Miscare, emotii pozitive, relatiile sociale… Oare unde am mai auzit asta? 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s