Same brain, different environments

on

Delayed return environment, respectiv, immediate return environment sunt doua concepte care au legatura cu anxietatea. Deoarece majoritatea deciziilor pe care le luam astazi nu produc rezultate imediate, inseamna ca noi, oamenii, traim intr-un mediu cu raspuns intarziat. Daca alegi sa economisesti bani acum, o sa ai suficienti la pensie. Daca faci miscare acum, o sa ai o stare de sanatate mai buna atunci cand vei ajunge cetatean senior.

Pe de alta parte, animalele traiesc intr-un mediu cu raspuns imediat. Asa am trait si noi in urma cu aproximativ doua sute de mii de ani. Creierul uman s-a dezvoltat atunci cand traia in acel mediu. Nepotrivirea dintre vechiul nostru creier si noul nostru mediu are un impact semnificativ asupra nivelului de stres si de anxietate. Pe vremea cand oamenii traiau in IMD (immediate return environment) stresul si anxietatea le erau de mare ajutor in momentul in care se intalneau cu un leu aflat in cautare de hrana (cele doua emotii ii faceau sa actioneze-sa fuga!). In IMD anxietatea reprezenta o emotie cu rol de protectie (la fel si ingrijorarea si stresul) si de rezolvare a problemelor acute. Spre deosebire de zilele noastre, stresul cronic nu facea parte din IMD deoarece nu existau probleme cronice. Se pare ca animalele salbatice rar experimenteaza stresul cronic. Mark Leavy, profesor la Universitatea Duke spunea asa: “O caprioara alarmata de un zgomot puternic, incepe sa fuga prin padure. Cand amenintarea dispare, caprioara se opreste si incepe sa pasca. Si, in plus, ea nu rumineaza la ce i s-a intamplat. Acesta e IMD: retragerea anxietatii dupa ce stresul (amenintarea) dispare.

Dar lucrurile nu mai stau asa in prezent.

Varietatea problemelor a schimbat tot procesul. Pe langa cresterea numarului de situatii problematice si natura acestora s-a schimbat. Ele s-au transformat. Din probleme imediate ce pot fi rezolvate chiar acum, au devenit probleme ce pot fi rezolvate in viitor. Exemple: „Oare imi voi putea plati creditul la banca  luna viitoare?”, „Oare voi reusi sa strang bani pentru vacanta din Grecia?”, „Oare sotul ma inseala?”, „Oare voi slabi 5 kilograme intr-o luna?”.

Ce putem face in conditiile actuale?

Lucram la NEPREVAZUT! Caci DRE (Delayed return environmenteste un mare producator de incertitudini. Gandeste-te numai la faptul ca terminarea studiilor universitare nu iti garanteaza gasirea unui job pe masura competentelor dobandite.

Una dintre metodele care te ajuta sa diminuezi neprevazutul este MASURAREA. Poate ca nu vei sti cu certitudine ce vei face in luna decembrie a acestui an, insa poti sti cu siguranta ce vei face maine daca iti propui cateva activitati (platit facturi, sunat un prieten, citit 20 de pagini dintr-o carte, o plimbare pe jos care sa insumeze 3000 de pasi :)), etc. Metoda de masurare functioneaza deoarece transforma o cantitate necunoscuta intr-una cunoscuta. Atunci cand te angajezi in actul de masurare, iti creste nivelul de siguranta. Ca sa te feresti de asteptari nerealiste, aminteste-ti te rog ca problemele nu vor disparea ca prin magie daca incepi sa le cuantifici. Insa, situatia devine mai clara, ingrijorarea si incertitudinea scad, iar tu ai o idee despre ceea ce se intampla.

E bine de stiut ca masurarea face pereche buna cu feedback-ul imediat. Animalele primesc constant feedback de la lucrurile care le cauzeaza stres.  Daca se aude vantul printre copaci ele vor sta linistite, pe cand, prezenta unei amenintari le va pune in miscare.

Cea mai simpla si eficienta strategie de masurat este „the paper clip”. Noteaza-ti activitatile zilnice (pe care ti l-ai propus) pe o foaie de hartie si lipeste foaia intr-un loc vizibil (pe peretele camerei langa intrerupator, pe frigider, pe oglinda de la baie, etc). Cum anxietatea nu dispare cu una cu doua, e necesar sa ai mai multe strategii la indemana. “MUTA FOCUSUL” (de pe o problema pe termen lung, pe o rutina zilnica) este a doua metoda pe care ti-o propun. In loc sa iti faci griji ca nu vei reusi sa termini proiectul la timp, fa-ti griji pentru bucatica pe care ti-ai propus sa o faci astazi. In loc sa iti faci griji ca nu vei sti cum sa reactionezi in momentul in care fata ta se va indragosti, fa-ti griji pentru cum vei reactiona astazi cand iti va cere sa ii cumperi toate dulciurile din supermarket 🙂 Pentru ca aceasta metoda sa aiba efectul dorit, asigura-te ca rutina zilnica este recompensatoare pe termen scurt si ajuta la rezolvarea unei probleme pe termen lung. Cel mai edificator exemplu este cel care vizeaza miscarea (ma misc si ma simt plina de energie astazi, iar starea mea de sanatate pe termen lung se va imbunatati).

Avand la indemana cele doua strategii, iti poti diminua considerabil anxietatea si stresul. Ramane doar sa le aplici :).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s